Gisteren ontving ik een foto van een leergierige jongeman die dit schooljaar naar groep 6 gaat. In de vakantie is hij aan de slag gegaan met het inhalen van lesstof, waaronder het alfabet en de werkwoord- en woordpakketten tot en met groep 5.
Voor diegene die zich afvraagt, waarom een inhaalslag? Dat heeft hij toch allemaal al lang gehad op school? Hij is zelfs over naar groep 6…, geef ik graag wat achtergrondinformatie.
Zijn moeder had al langer het gevoel ‘dat er veel meer in hem zat, dan er op school uitkwam’. Met slimme opmerkingen wist hij goed te verbloemen dat hij de lesstof zoals taal, spelling, woorden en dictees ‘nog niet goed onder de knie had’. Op school was het wel opgevallen dat hij moeite had met deze vakken en tijdens gesprekken met moeder, bleef school aangeven meer te oefenen met hem.
Ik had deze jongeman al een paar keer ontmoet de afgelopen jaren en vond hem een slimme, opmerkzame, wijze jongeman. Ik wist via zijn moeder van zijn ‘schoolproblematiek’.
Toen ik een paar maanden geleden de coach opleiding voor Beelddenkers “Ik leer anders” volgde, bleef hij in mijn gedachten.
De voorbeelden die ik noemde over hoe een leraar op school de leerlingen onderwijs geeft en hoe een Beelddenker dat niet kan oppikken omdat hij anders denkt, voelt en leert, herkende zijn moeder volledig. En zo mocht ik, voor de zomervakantie, een eerste training sessie samen met hem doen.

Deze foto’s mochten met toestemming van zijn moeder gepubliceerd worden.
Met zijn wijze opmerkingen en aangeleerd gedrag om er zo omheen te draaien dat je iets anders van hem denkt dan de werkelijkheid is, leek het bij de eerste oefeningen dat hij geen Beelddenker was. Toch bleef ik mijn intuïtie volgen, bleef ik doorvragen en toen kwam de doorbraak.
Aan het begin van de sessie bleek dat hij vele letters van het alfabet niet kende of onjuist schreef. Maar aan het einde van de sessie spelde hij STATION van voor naar achter en van achter naar voor. Daarna schreef hij het woord volledig correct.
Zijn moeder kon wel huilen en deze wijze jongeman begreep de ophef niet echt. Zo moeilijk was het toch niet???
Een dag later ontving ik een filmpje van zijn moeder, waarin hij wederom liet zien dat hij nog steeds wist hoe STATION gespeld moest worden. En nu heeft hij de afgelopen vakantie hard gewerkt om het volledige alfabet te leren en een inhaalslag te maken.
Apetrots ben ik op hem!
Na de vakantie gaan we verder met een tweede trainingssessie, want hij wil ook graag leren klokkijken.
♥♥♥
Wil jij meer informatie over Beelddenkers, de leermethode “Ik Leer Anders” of over de mogelijkheden? Klik dan hier.
Mocht u nog vragen hebben, bel, mail, sms of whatsapp gerust. Voor mijn contactgegevens, klik hier.